Alter Bike (Brint cykel) [Fr]

Besvar
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Alter Bike (Brint cykel) [Fr]

Indlæg af Vildkat » 07 jun 2013 11:54

Cycleurope (cykel producent), Pragma Industries (Brændselcelle producent) og Ventec (Batteri styring producent) er gået sammen om at fremstille en fælles elcykel som kører på brint. Deres fælles brandnavn for cykel er Gitane (alterbike).
Gitane_Alterbike_hydrogen-2.jpg
Gitane_Alterbike_hydrogen-2.jpg (67.23 KiB) Vist 16705 gange
Fordelen ved at have et brint system, som er hurtig til at får ny energi på cyklen, og brint teknologi er 20gange mindre krævende af resourcer.
Gitane_Alterbike_hydrogen.jpg
Gitane_Alterbike_hydrogen.jpg (83.69 KiB) Vist 16705 gange
Dette system bygger på at man køber engangskassetter med brint, til at forlænge rækkeviden.
I et batteri lager man energien i en elektro-kemisk proces, hvor man starter med at lade batteriet op med ladninger.
For at skabe brint kræver det energi, til at spalte Brint fra vand. Denne proces er ikke særligt energi effektiv, men et sted som Island er et oplagt sted til at få produceret brint henne. Island får gratis energi fra undergrunden til at drive elgeneratorer.
Brintmotoren er en brændselcelle, som konvertere brint tilbage til vand og strøm til fremdriften.
De forventer at den kommer på marked i 2014, i masse produktion 2016.

NB: Jeg tvivler lidt på konceptet. Cyklen vil koster sikkert det samme som en elcykel i mellemklassen 15000-17000kr. Hertil kommer at man skal købe brint kassetter, for kunne køre en tur. Det bliver for besværlig at håndtere for forbrugeren.
Hvis det er et problem med opladetiden, kunne man investere i et reservebatteri ;)

Kilde:
http://www.pragma-industries.com/about- ... lter-bike/

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Alter Bike (Brint cykel) [Fr]

Indlæg af dk1 » 07 jun 2013 22:34

Lyder som noget for Better Place... ;-)

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Alter Bike (Brint cykel) [Fr]

Indlæg af Vildkat » 08 jun 2013 08:30

Ja, ellers er jeg sikker på at Bette place, har ekstra batterier til salg nu :lol:

(NB: Faktisk har Renault købt de ekstra batterier pt.)

ankjaers
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22 maj 2013 22:22

Re: Alter Bike (Brint cykel) [Fr]

Indlæg af ankjaers » 08 jun 2013 08:41

10 år for sent... Graphen batterier som skulle kunne oplades langt hurtigere end vi gør nu virker meget lovende. Så vil opladning af en elbil tage samme tid som når man normalt tanker en bil.

Besvar