Køb af elcykel ved Thansen?

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
gb16
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23 jan 2010 22:44

Køb af elcykel ved Thansen?

Indlæg af gb16 » 23 jan 2010 22:53

Hej
Jeg overvejer at købe en elcykel, til foråret. Har lige været i Thansen og set den de sælger for 6999 kr, jeg syntes den ser fin ud, men er det en OK kvalitet ? Jeg regner med at elcyklen skal bruges hverdag til at cykle på arbejde 7,5 km hver vej. Håber der er en der kan sige noget om deres cykler,

Mvh
GB16

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Køb af elcykel ved Thansen?

Indlæg af dk1 » 25 jan 2010 10:57

Lyder OK til prisen, men vil anbefale at du prøver den, og så hold den op mod en alternativ løsning.
At den koster mindre end andre mærker er jo ikke et udtryk for at den er billigere, men at man har sparet på kvalitet og/eller den tekniske side af elcyklen.

Du vil blive forbavset over at opleve hvor stor forskel der er på følesen at køre på de forskellige elcykler.

En ulempe ved Thansen cyklen er måske også at det er et Thansen produkt, og hvor mange cykelhandlere kan hjælpe med det hvis der skulle blive behov for det.

Svend Åge Nielsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 21 mar 2008 22:34
Geografisk sted: Norddjursland

Re: Køb af elcykel ved Thansen?

Indlæg af Svend Åge Nielsen » 25 jan 2010 13:34

En elcykel er ikke bare en elcykel. Batteriet og især opladerteknikken er vel også ret vigtigt, mht holbarheden af batteriet. Jeg startede med et 5Ah batteri, og det endte med jeg tog laderen med på arbejde. Og det er det også endt med efter jeg købte et 9Ah batteri, selvom jeg har 10 km. Der er nemlig meget mere ryk i det nye store batteri, især på de første 10 km.
Det jeg mener med opladerteknik er at det er vel bedst hvis opladeren er sådan indrettet at den tømmer batteriet, inden den begynder at oplade. Når så batteriet er fuldt opladt viser opladeren det. Sådan som min oplader er begynder den at blinke når batteriet er 80 % opladt, og så er det bedst at lade laderen være i indtil batteriet skal bruges. Det sagde importøren til mig. Men jeg tror den begynder at aflade efter et vist antal timer. Og importøren ville da heller ikke afvise det, Men hverken importøren eller cykelhandleren ved ret meget om elcykler, når man går dem på klingen.
Så prøv for din egen skyld nogen forskellige slags, og find helst en cykelhandler, der brænder for elcykler, og som stiller en låneelcykel til rådighed hvis den du køber går i stykker. Jeg måtte undvære min i en hel måned fordi den skulle til Tyskland og repareres på garantien.
Det er de dårlige erfaringer man lærer mest af.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Køb af elcykel ved Thansen?

Indlæg af dk1 » 25 jan 2010 19:53

De fleste elcykler idag benytter litium batterier, og de skal ikke aflades før opladning. Jo oftere man fylder batteriet op jo mindre slider man på det, da litium batterier ikke skal tømmes eller har "hukommelse" som ældre typer af batterier har.

Svend Åge Nielsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 21 mar 2008 22:34
Geografisk sted: Norddjursland

Re: Køb af elcykel ved Thansen?

Indlæg af Svend Åge Nielsen » 26 jan 2010 08:44

Så det jeg har fået at vide, med at køre det helt tomt det første 5-6 gange og ellers helt tomt hver 10 gang er noget ævl. Men det med de 24 timer første gang er vel ret vigtig???

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Køb af elcykel ved Thansen?

Indlæg af dk1 » 26 jan 2010 12:01

Det er ret vigtigt hvilken type batteri det er, men hvis det er et litium batteri så burde det ikke være korrekt.

Et litium batteri (samt iøvrigt flere andre typer) har bedst af at blive opladet ofte, og det værste er at lade batteriet stå næsten tomt for strøm. Dybe afladninger slider mere end korte afladninger. Det der er forskellen er om batteriet har "hukommelse" som nogle typer af batterier har, og specielt de typer som var meget brugt 5-10-15 år siden.

Hvem har ikke haft en batteriboremaskine, som man næsten ikke har brugt, som ikke kan holde på strømmen? (Fordi batteriet har hukommelse, og derfor i princippet tror at det ikke skal lave noget)
Når batteriet har hukommelse, skal man bruge hele battaeriets kapacitet så ofte som muligt, men det skal man ikke på de nye typer batterier som f.eks litium batterier.
F.eks holder et litium batteri jo rigtig længe i en mobil telefon, og det bliver jo brugt hele tiden, og står som regel aldrig tom for strøm.

Nu finder der flere og flere typer af litium batterier også, (flere nye på vej) så derfor vil jeg ikke sige at en regel holder evigt.

Er du sikker på at det er et litium batteri du har, og ikke et NiMH eller NiCd batteri?

Svend Åge Nielsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 21 mar 2008 22:34
Geografisk sted: Norddjursland

Re: Køb af elcykel ved Thansen?

Indlæg af Svend Åge Nielsen » 28 jan 2010 13:30

Jeg mener altså der stod det var et Li-on batteri, men jeg kan ikke finde papirene, men hvad mener du om det med at ,laderen blinker ved 80%, Det var vel bedre ved 100%. så var det jo ladet helt op.Hvad er det gængse? Skal man bare la batteriet sidde i laderen til det skal bruges??

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Køb af elcykel ved Thansen?

Indlæg af dk1 » 28 jan 2010 13:44

Det er ret væsentligt hvilken type det er. Prøv at se om der ikke skulle stå noget på enten batteri eller lader, hvilket der burde.

Svend Åge Nielsen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 21 mar 2008 22:34
Geografisk sted: Norddjursland

Re: Køb af elcykel ved Thansen?

Indlæg af Svend Åge Nielsen » 01 feb 2010 11:56

Jeg kan ikke finde de papirer jeg fik med ved købet, men jeg leder videre og vil finde dem. På det gamle 5 Ah stod der altså ingenting, men på det nye 9Ah stod der godtnok skrevet med tuch "9Ah Ni Mh" og på laderen stod der "High Efficiency charger,computerized fast charging, conditioning and automatic maintenance of 36 V Ni-Cd,Ni-Mh and Pb battery Packs."
Så laderen er vel ikke så dårlig, selvom jeg synes den virker lidt amatøragtig, for der er to røde dioder, som lyser når jeg sætter batteriet til opladning, men jeg synes det er lidt svært at afgøre om de lyser begge eller kun den ene.
Jeg prøvede lie at sætte det gamle batteri i. Den øverste diode er leer og den nederste står der i første linie.erhaltungsladen "(min 14 h)".Kun den nederste lyste, men nu lyser de begge. Jeg sku lige chekke hvad der stod.
Jeg fatter ikke hvor jeg har det Li-on fra, hvis ikke det er fra de papirer derfor vil jeg lede videre.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Køb af elcykel ved Thansen?

Indlæg af dk1 » 01 feb 2010 18:23

Det passer så også meget godt sammen med den forklaring du har fået på hvordan du skal bruge batteriet.
Til et NiMh kan man ikke bruge samme oplader som til et litium batteri, så det er måske derfor du har fået batteri nr. 2 i samme type som det første batteri du havde.

Besvar