Side 1 af 1

Batteri levetid.

: 29 aug 2012 12:58
af steenj
Hej til forum.

Jeg har jo læst flittigt siden jeg fandt dette forum og også fundet nyttige oplysninger.
En ting der synes at gå igen er den korte levetid på batterier.
Efter hvad jeg kan konkludere er levetiden for et batteri kun omkring 2 år.
Det må jeg indrømme at jeg synes er alt for kort tid taget i betraktning at et nyt batteri koster noget over 2000kr.
Så var det jeg tænkte at det ville være en god idé at finde ud af om det virkeligt er tilfældet at batterier kun holder 2 år og hvis de har holdt længere tid for dig kunne det være interessant at finde ud af hvilket mærke af batterier der er tale om.
Jeg vil gerne vide: Hvilken cykel har du, batteri mærke, spænding og kapacitet,motor størrelse,årgang og hvor længe har dit/dine batterier holdt.
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre men jeg synes at det kunne være godt med en afstemning og efterfølgende sticky med dette emne.

Mvh. Steen.

Re: Batteri levetid.

: 12 sep 2012 21:43
af Vildkat
Levetiden på et batteri afhænger af hvor kraftige afladninger det oplever, og om det kommer indenfor når det koldt.
Generelt har et batteri omkring 1000-2000 opladninger per batteri, og det har det bedst af at blive slat-ladet.

Der kan også være andre "alderstegn" på en elcykel, og det er kontakt snavs/ dårlige forbindelser/ oxidation af ledningsamlinger, som medføre at der bliver spændingstab imellem batteriet og motoren.

Derfor skal man ikke forvente at levetiden på en elcykel, er den sammen en almindelig cykel, som godt kan blive 15-20 år.

Re: Batteri levetid.

: 13 sep 2012 10:20
af dk1
Flere producenter giver nu 2 års garanti på batterier, med en minimums ydelse på f.eks 70% restkapacitet på batteriet når det er 2 år gammelt.
Batavus giver i udlandet mod en ekstra pris 5 års garanti, men den service er ikke kommet til Danmark, pga af en anderledes dansk lovgivning.
Men hvis man tør give 5 års garanti i udlandet, så kan de jo nok også holde i Danmark.....

Problemet med alder på batteri hænger også sammen med den kapacitet man har på sit batteri, da hvis den ligger for tæt på sit kørselsbehov, ja så skal man også skifte batteri lidt oftere.
Derfor kan det godt være en god idé at vælge en elcykel med god overkapacitet på batteriet, da det i praksis forlænger levetiden på batteriet.
(Der går længere tid inden batteri ydelsen i praksis bliver for lille til sit daglige kørsels behov)

Så er der (eller man kan sige "der kan") også være forskel på om det er et kinesisk noname batteri, eller om det er et mærkevare batteri med hensyn til holdbarhed.
Det hænger så typisk også lidt sammen med prisen......

Generelt syntes jeg at batterikvaliteten fra mærkevare producenterne er blevet noget bedre de sidste år, og derfor bliver kvalitetsforskellen også større og større generelt.

Problemet er så også at man ikke kan give en præcis levetid på et batteri, da det afhænger meget af hvordan det bruges i praksis. Men jo mere man bruger det, jo mere får man også ud af det.
Typisk er det også levetids forlængende for et batteri, at oplade ofte frem for sjællend, hvilket også er meget forskelligt hvad folk gør....

Re: Batteri levetid.

: 06 nov 2012 22:11
af efterlønner
Hej medcykelejere ,
Jeg har arvet en elcykel / Passion - Mustang , som jeg ingen anelse har om , hvor meget den er brugt . Den forekommer rimelig ny , er yderst pæn , men kan ikke køre , på batteriet , selvom dette er blevet opladet i 24 timer . Batteriet er et LFP - batteri GX-Lo24010-H3C , type 24V- 10AH. . Er der nogen som har en mulig brugsanvisning til at komme videre med cyklen
Med venlig hilsen ,

Efterlønneren

Re: Batteri levetid.

: 06 nov 2012 22:30
af dk1
Du skal have tjekket om der er strøm på batteriets udgang, og er der det, skal fejlen findes på cyklen.
Er der ikke mindst 25 volt på batteriets udgang, er det enten oplader eller selve batteriet der er defekt.
Er der slet ikke spænding på batteriets udgang, så kan det være en sikring der er gået i batteriet.

Er der mindst 25 volt på batteriets udgang, så tjek magnetføler ved krank, og om bremsegreb på styr sidder som de skal. Er f.eks et bremsegreb bøjet, kan det være nok til at føler ved bremsegreb slår motoren fra.

Optimalt skal der være ca. 29 volt på batteriet. (Går ud fra at det er et 24volts elsystem, og ikke et 36volts system.)

Det er også en gid id'e at tjekke stik forbindelser, og om der er synlige skader på ledninger nogen steder.

God jagt !

Re: Batteri levetid.

: 17 feb 2013 15:36
af jsemotion
Hej
De nye Neo serie fra spanske BH giver 3 års garanti på deres Samsung batteri. 36v 9A 324 wh