X-zite el cykel motor sætter ud

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
Kil
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 feb 2013 09:40

X-zite el cykel motor sætter ud

Indlæg af Kil » 13 feb 2013 09:50

Hej
Jeg er den rigtigt glade ejer af en elcykel af mærket x-zite fra th hansen. Den er to år gammel og jeg har købt den brugt for at finde ud af, om el cykler er noget for mig. Jeg cykler 12,5 km til og fra arbejde hver dag. Forleden dag faldt jeg på den i glat føre. Efterfølgende er elmotoren holdt op med at fungere. Der er lys i controlleren og lyset på cyklen virker. På håndbremsen sidder en ledning med en lille plastickontakt. Denne plastic kontakt og ledning er faldet af. Den sidder normalt fast med en skrue.

Had kan der være galt med cyklen? Kan det have noget med den lille kontakt at gøre? Der har ikke været nogen mislyde fra motoren, så jeg går ud fra, at motoren er ok. Hjææælp :oops:
MvhKil

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: X-zite el cykel motor sætter ud

Indlæg af boeckstyns » 13 feb 2013 10:16

Øv. Man skal passe på her om vinteren... Håber ikke du selv kom noget til!
Det ku sagtens være at en løs forbindelse eller kortslutning er årsagen til dit problem. Check alle kontakter og ledninger og se om de alle er i ordentlig stand. Og prøv så at se om du kan få bremsegrebet til at fungere som det gjorde før. Det er meget sandsynligt at det er der problemet er. Hvis det sidder i en position nu hvor controlleren opfatter at der bliver bremset så vil der ikke blive sendt strøm fra controlleren til motoren. Så leg lidt med bremsegrebet og se om det hjælper. Men altså først efter du har tjekket de andre kontakter...

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: X-zite el cykel motor sætter ud

Indlæg af dk1 » 13 feb 2013 16:32

Det kan på elcykler specielt anbefales at benytte pigdæk om vinteren, da det øger kørsels sikkerheden væsentligt i glat føre som vi har i øjeblikket.

Trods de er dyre, og skal skiftes sommer og vinter, så er det billigt i forhold til hvad der kan ske når underlaget er glat....

Eneste ulempe er dog at de larmer mere end almindelige dæk, når der køres på ren asfalt.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: X-zite el cykel motor sætter ud

Indlæg af Vildkat » 14 feb 2013 09:45

Det er selvfølgelig ærgelig at ens cykel stopper med at fungere (når man er afhæning af den).

Jeg tror at følgende fejlmuligheder kan være galt.
1) Håndbremsen funktion er, at hvis man kortslutte ledningen, så skal motoren stoppe. Jeg tvivler lidt på at et brud kan skal denne kortslutning. Men du burde kunne købe en ny håndbremse I T-hansen. (Vent lidt med det i første omgang).
2) Du har strøm frem til din panel, og til lys, så dette må også være i orden.
3) Du har en ledningssamling på forgaflen (en lille cylinder)hvor der går en ledning til motoren. Denne kan skilles af ved at trække dem fra hinanden. Prøv at skille den af.
4) Ved kranken er der en føler, som kan registere dine pedal omdrejninger. Ledningen kan også være beskadiget. Ingen pulser er lig med ingen motorhjælp.

Det er svært at fejlfinde på en elcykel uden måleudstyr. :geek:

Kil
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 feb 2013 09:40

Re: X-zite el cykel motor sætter ud

Indlæg af Kil » 14 feb 2013 11:55

Mange tak for gode svar :D .
Jeg tror selv, at det er sensoren. Jeg vil prøve at skifte denne først.
Man bliver virkelig afhængig af sådan en el-cykel
MvhKil

Besvar