Min Grace MX II Urban S

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Arvicola Terrestris » 31 jan 2015 16:17

Her er lidt om min tyske Grace cykel.

Jeg har kørt ca. 1500 km på den siden jeg købte den brugt i nov 2014, hvor den havde kørt 2200km. Modellen er fra foråret 2014 og er den nyeste MX model fra Grace med den seneste Bosch 2. Gen. motor. Cyklen er oprindeligt købt hos E-bikecentret og sælges stadig der.

Tekniske Specifikationer:
Svejst 6061 alu stel, højst sandsynligt T6 hærdet.
Vægt ca. 24 kg med batteri
Rock Shox Domain dæmpergaffel
NuVinci N360 trinløst gear
Gates Carbon Drive Tandrem med T24 bag og T24 foran
Hjulafstand 1130mm
Cykellængde 1815mm
Bredde 714mm (kan kortes ind til ca. 600mm, det har jeg gjort)
26x2.15" Schwalbe Big Ben (Skiftet til Schwalbe 26x1,75" Marathon Plus Tour)
Avid Elixir 5 hydrauliske bremser, 200mm skiver foran og 180mm bag
LED for- og baglygte
Zefal Paragon C50 skærmsæt (eftermonteret af mig)
Zefal Raider bagagebærer (eftermonteret af mig)
Bosch Performance Line 350Watt motor med ca. 60 Nm drejemoment.
Bosch Intuvia display, aftagelig, med separat knap/vælger for motorkraft
Bosch Performance Line batteri 36v 11Ah (ca 400Wh) med lås
Oplader på 150W (36v, 4A), fuldlader på ca. 4 timer, laderen balancerer herefter batteriet
Maks hastighed (motoren slår fra) 45 km/h

Almindelig opnåelig rækkevidde og hastighed (selvfølgelig med STORT forbehold for alt muligt...)
Turbo mode 28-36 km og ca. 36 km/h
Sport mode 30-40 km og ca. 32 km/h
Tour mode 36-46 km og ca. 30 km/h
Eco mode 40-60 km og ca. 26 km/h

Der kommer et eller flere indlæg om brugen af cyklen
Vedhæftede filer
mx2-3.jpg
Billede fra Grace hjemmeside
mx2-3.jpg (169.23 KiB) Vist 32493 gange
Senest rettet af Arvicola Terrestris 03 feb 2015 19:04, rettet i alt 3 gange.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Terminator » 31 jan 2015 18:58

Glæder mig til at læse mere. :D

Men har du nummerplade på?
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Arvicola Terrestris » 01 feb 2015 13:56

Der kommer lidt af gangen, så er det lettere for mig at få det skrevet og posted.
Spørg endelig og husk jeg er ikke herinde hver uge, så hav tålmodighed.

Gearet er ukendt for mange, et NuVinci 360. Det er mit andet NuVinci (har stadig mit første, ældre model) så jeg havde ingen betænkeligheder, tværtimod gjorde det mig endnu mere interesseret i denne cykel.

Gearet har et gearområde på 360%, ca. det samme som et 7 trins Shimano eller Sram indvendigt gear. Det er forskydningen af kugler og plader inden i gearet der afgør gearingen, ingen tandhjul. Olien er speciel, den samme som i automat gearkasser, under tryk forsvinder viskositeten og olien overfører kræfter mellem kugler og plader. Effektiviteten er lidt lavere end andre gear typer, men tro mig, de få procent er totalt ligegyldige på en elcykel. Til gengæld kører man ALTID i det rigtige gear. Hvis du vil have det ultimative gear så kan du opgradere med en Autoshifter enhed, kaldet Harmony, til nogle tusinder kroner, og så skal man aldrig tænke på gearing, den skifter automatisk ud fra din hastighed, det kan jeg godt anbefale.

Som nævnt er gearet trinløst og kan derfor justeres helt præcist til din aktuelle hastighed og pedal kadence, lækkert når man kører langt. Det kan også justeres mens man træder i pedalerne eller holder stille i et lyskryds, lækkert ved lyskryds ræs, jeg vinder altid :-). Det fungerer generelt godt og taget i betragtning at al motorens kraft bliver smidt igennem gearet så er det ret imponerende. Når motoren yder maks. er det tungt at skifte op i gear og jeg slækker lidt på pedalerne for så at skifte. Men det er altid muligt at skifte ned også når man træder og motoren yder for fuldt, hvilket er en god egenskab når man rammer en stejl bakke.

Gearet skal ikke smøres, aldrig, nogensinde. Det er lige så nemt at servicere som et almindeligt indvendigt gearnav, jeg har lige skiftet en wire som knækkede fordi jeg var dum (systemet har to wire). Og skal blot vaskes og pudses i ny og næ.

Reservedele eller andet Nuvinci så har jeg brugt: http://www.sjscycles.co.uk/page/find/?n ... nci&page=1
Jeg aner ikke om det er de bedste, billigste eller hurtigste. Det er dem jeg har brugt.
Vedhæftede filer
0000000581829.jpeg
Fra http://practicalcycles.com
0000000581829.jpeg (43 KiB) Vist 32475 gange
4509827282_d2b0d25368.jpg
Fra www.flickr.com/photos/bikeportland/4509827282/
4509827282_d2b0d25368.jpg (120.29 KiB) Vist 32475 gange
Hub_Iso_112812s_TH.png
Fra www.fallbrooktech.com
Hub_Iso_112812s_TH.png (52.61 KiB) Vist 32475 gange

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Arvicola Terrestris » 01 feb 2015 18:41

Bosch systemet

Cyklens væsentligste element er motorsystemet fra Bosch. Det er 2. generation centermotor som blev sendt på markedet i starten af 2014. Jeg har ikke haft Bosch før, jeg har haft Sram, BionX og Bafang, systemet består af tre dele, motoren, batteriet og display. Man kan ikke benytte enkelt dele eller kombinerer det med andre mærker f.eks. et tredje parts batteri. Skal være originalt Bosch, desværre.

Motor
Motoren dosserer kraften ud fra hvor hårdt man træder i pedalerne, momentstyret hedder det. Modsat f.eks. Bafang der måler på omdrejningerne. Der er fem motorindstillinger Off-0%, Eco-50%, Tour-120%, Sport-190%, Turbo-275%, tallene angiver hvor meget motoren yder i forhold til førerens ydelse. Det betyder at hvis du blot drejer pedalerne kraftløst rundt så køre motoren ikke. Du kan altså ikke ”skygge”-cykle. Du kan dog sætte motorens ydelse så højt (”Speed”eller ”Turbo”) at det er en leg at cykle.
Omvendt, hvis du vil have en elcykel der skal føles som en almindelig cykel – bare hurtigere – så er det DENNE motor du skal have. Den momentstyret dossering af motorkraften føles umærkeligt!!!
Det er den BEDSTE motoroplevelse jeg har haft på en elcykel, og jeg har da prøvet nogle stykker.

Display
Displayet på cyklen består af en skærm med knapper placeret midt på styret og en knapenhed placeret ved bremsehåndtaget.

På knapenheden kan man skrue op og ned for motorkraften og så er der en knap til at skifte mellem trip/time/clock/distance/range… på displayet. Der er en lille ydmyg knap foran til at aktivere ”skubbehjælp” den aktivere motoren og bruges op af cykelslisker på stationer eller cykelkældre, den er god. Jeg har flyttet lidt på denne knapenhed for min venstre hånd kom en gang i mellem til at trykke på den. Jeg har også oplevet at der kom vand ind i den (via ”i-knappen”) så den ikke fungerede og jeg måtte bruge knapperne på displayet. Den fungere igen og jeg vil have den udskiftet næste gang den sætter ud. Men alt i alt en god og hurtig måde at styre funktionerne på og at foretrække frem for knapperne på displayet.
Displayet kan tages af eller fastmonteres (med en skrue). Det er den model der hedder Intuvia, ikke noget avanceret vidunder, der heller ikke rigtig mangler noget. Displayet er lyst nok om dagen og ikke for lys om natten, altså god kontrast.

Der er en mini USB udgang på siden af displayet, det er til at tilslutte en telefon som så bliver opladet, eller noget andet udstyr der kan bruge 5V spænding og 500mA.

Noget der virkelig imponere mig er beregning af resterende batteri/afstand, på displayet hedder det ”Range” og viser hvor mange kilometer der er tilbage i batteriet ved den nuværende motor indstilling. Et par eksempler:

På vej til arbejde har jeg modvind, ved start viser ”Range” 36km. Efter 2 kilometer med hårdt arbejde i den stride modvind viser ”Range” nu 28km herefter følger den nu det kørte antal kilometer. Fremme på arbejde efter 10km viser ”Range” 20km.

På vej hjem fra arbejde har jeg nu medvind, ved start viser ”Range” 20km (den forventer stadig hårdt arbejde). Efter 2km (nogen gange længere) opjustere den ”Range”-værdien så den passer til de nye forhold (medvind!) og viser 26km, vel hjemme viser ”Range” nu 18km.

Summen af det hele er at ”Range” justerer sig løbende efter forholdene, men den er træg nok til at det er til at forholde sig til - så det giver mening. Jeg havde en dag hvor jeg trak datterens kælk efter cyklen i højeste indstilling ”Turbo”, hvilket var ret tungt. Det tog 8km før det var glemt.

Og den er dygtig til at forudsige hvornår batteriet løber tør for strøm, det er +/- 2 km !! Hvis jeg mangler strøm, finder jeg den indstilling hvor ”Range” og den aktuelle distance hjem passer sammen.

Og hvis jeg ikke har gjort det klart nok, så sparker denne ”Range”-funktion røv og diverse batteri indikatorer er fortid og giver slet ikke mening længere.

Batteri
Batteriet er et ”PowerPack 400” 36volt 11Ah Li-ion, det kan låses fast til stellet med en ABUS nøgle. Det har et håndtag og er nemt at tage med sig. Opladeren er let og handy og larmer ikke (ingen blæser), jeg tage nogle gange opladeren med mig for at være sikker på at have strøm nok til at køre hurtigt hjem).

Batteriet begynder at balancere efter hovedopladningen er færdig, så man kan roligt, en gang imellem, lade batteriet sidde i opladeren i flere dage. Jeg har målt kapaciteten til lidt under 400Wh som opgivet af Bosch, og det er efter 3000km.

Et nyt batteri er voldsomt dyrt ca. 6000,-, det er godt nok vildt og Bosch skulle have et spark i løgne for den pris. Tiden må vise hvor længe batteriet holder. Måske man kan få skiftet celler i sit originale Bosch batteri, det er jeg ved at undersøge.
Senest rettet af Arvicola Terrestris 02 feb 2015 18:32, rettet i alt 1 gang.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Thomas » 02 feb 2015 13:22

Ingen tvivl om at det er en fed cykel, men det er prisen jo også.
27.099 kr + 6.000 kr for batteriet + 1.500 kr for indregistrering med nr.plade.
http://www.ebikecenter.dk/guide/hvad-sk ... s-detaljer
Og for mange er en 45 km/t version ikke et alternativ, da man så skal køre på vejbanen og ikke må bruge cykelstien.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

OdinTor
Indlæg: 53
Tilmeldt: 20 feb 2014 15:21

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af OdinTor » 02 feb 2015 17:11

... Dejligt detaljeret indlæg, som viser din glæde for din cykel. Hvilket jeg godt kan forstå.
Du skriver, at du har målt kapaciteten på batteriet. Hvordan gjorde du det ? ...

Mvh OdinTor

Meget tilfreds ejer af en BH Neo Jet fra feb 2014.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Terminator » 02 feb 2015 17:41

Thomas skrev:Ingen tvivl om at det er en fed cykel, men det er prisen jo også.
27.099 kr + 6.000 kr for batteriet + 1.500 kr for indregistrering med nr.plade.
http://www.ebikecenter.dk/guide/hvad-sk ... s-detaljer
Og for mange er en 45 km/t version ikke et alternativ, da man så skal køre på vejbanen og ikke må bruge cykelstien.
Det indlæg syntes jeg ikke rigtig om ;)

Prisen er jo op til folk selv og hans køb har vel intet at gøre med om andre syntes, at 45 km/t ikke er et alternativ. Lad ham nu fortælle om cyklen så vi andre kan læse om hans erfaringer og glæde ved cyklen :D

Peace :D
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Arvicola Terrestris » 02 feb 2015 18:07

Thomas skrev:Ingen tvivl om at det er en fed cykel, men det er prisen jo også.
27.099 kr + 6.000 kr for batteriet + 1.500 kr for indregistrering med nr.plade.
http://www.ebikecenter.dk/guide/hvad-sk ... s-detaljer
Og for mange er en 45 km/t version ikke et alternativ, da man så skal køre på vejbanen og ikke må bruge cykelstien.

Jeg skal nok komme ind på 45km/t problematikken, Terminator har også spurgt til det. Jeg har et udkast til et indlæg liggende det bliver dog det sidste, der kommer et eller to indlæg før det.

I øvrigt har den kostet 37.000 plus indregistrering :D (det er modellen med dæmper gaffel) der er pt. to brugte på DBA.dk til rundt 20k

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Arvicola Terrestris » 02 feb 2015 18:25

OdinTor skrev:... Dejligt detaljeret indlæg, som viser din glæde for din cykel. Hvilket jeg godt kan forstå.
Du skriver, at du har målt kapaciteten på batteriet. Hvordan gjorde du det ? ...

Mvh OdinTor

Meget tilfreds ejer af en BH Neo Jet fra feb 2014.

Det er ikke den bedste måde, men her er den:
Du bruger et "spar-o-meter" fra biblioteket (vi andre kalder det bare for en forbrugsmåler eller watt-meter) og måler watt forbruget for din oplader og et tomt batteri indtil hovedopladning er slut. I mit tilfælde viste det ca. 420wh så ganger du med laderens effektivitet, i dette tilfælde er Bosch laderen ret effektiv (ingen varme), så jeg sætter eff. til 90% (jeg har tidligere målt en kinesisk lader til ca. 80%)

420wh x 0,9 = 378wh

Det var i november, så jeg vurdere at det vil være lidt bedre om sommeren og udtaler derfor at de opgivet 400wh stemmer meget godt.

Den bedste måde er sætte et watt-meter ind mellem motor og batteri, det har jeg på min ladcykel, men det er ikke så lige til på denne Grace.
Vedhæftede filer
IMG_20140602_191955 red.jpg
Dette er en måling på min ladcykel mellem batteri og motor.
IMG_20140602_191955 red.jpg (187.18 KiB) Vist 32451 gange

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Thomas » 17 feb 2015 16:15

Arvicola Terrestris skrev:
Thomas skrev:Ingen tvivl om at det er en fed cykel, men det er prisen jo også.
27.099 kr + 6.000 kr for batteriet + 1.500 kr for indregistrering med nr.plade.
http://www.ebikecenter.dk/guide/hvad-sk ... s-detaljer
Og for mange er en 45 km/t version ikke et alternativ, da man så skal køre på vejbanen og ikke må bruge cykelstien.

Jeg skal nok komme ind på 45km/t problematikken, Terminator har også spurgt til det. Jeg har et udkast til et indlæg liggende det bliver dog det sidste, der kommer et eller to indlæg før det.

I øvrigt har den kostet 37.000 plus indregistrering :D (det er modellen med dæmper gaffel) der er pt. to brugte på DBA.dk til rundt 20k
Der kom aldrig noget indlæg om 45 km/t problematikken!
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Besvar