DR Kontant om batterier

Diskussioner om reservedele m.m.
streetbike
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16 feb 2014 01:57

DR Kontant om batterier

Indlæg af streetbike » 30 apr 2014 00:18

En ganske informativ udsendelse om " døde " batt. der kan laves hos Himex. Himex ville dog ikke afsløre hvilke batterier, der er af ringe kvalitet - men de skal jo også have noget af leve af.
Kunne dog være rart for forbrugerne at vide, så man kan fravælge skodmodellerne, men måske nogle ved noget om det?

Mvh.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: DR Kontant om batterier

Indlæg af dk1 » 30 apr 2014 01:23

Det kunne jo tænkes at der er god forretning i at modtage batterier der ikke kan repareres...., da en undersøgelse af batteriet også koster selv om det ikke kan laves.
Er et batteri under 2 år gammelt, og det er elektronikken der er defekt (kaldet batteriets BMS som er en forkortelse af "Battery Mangement system"), så gælder reklamations retten jo for forbruger der hvor man har købt cyklen. Dermed burde det repareres under garanti.

BMS'sen er elektronik og ikke en sliddel. Er det cellerne der er ødelagte pga en defekt BMS over lang tid kan bevisbyrden dog blive en tvist. Derfor er det også et udpræget problem på de billige elcykler som Kontant gør opmærksom på, da elektronikken der typisk er i mindre god kvalitet.
Man kan sige at et batteri består af 2 dele, hvor elektronikken der styrer cellerne ikke er en sliddel som battericellerne er. En "sliddel" har typisk kun 6 måneders garanti, hvorimod elektronik som regel ikke kan opfattes som en sliddel.

Desværre fortalte man ikke i udsendelsen hvad Himex udskiftede for de små 500kr. Var det en bagatel fejl de rettede ville det være en god reklame for dem og Kontant, men udskiftede de alle cellerne og/eller batteri elektronikken for reklamens værdi, er Kontant jo blevet "snøret".

Det er ikke økonomisk muligt at udskifte ret meget for små 500kr, og derefter leveret et "renoveret" batteri der kan holde i årevis.

Udskiftes blot en enkelt celle, kan andre celler også let være skadet, og man vil typisk opleve at batteriet igen bliver dårligt ret hurtigt.

Det er typisk de billige elcykler der tilbydes forholdsvis dårlig garanti på, hvor mærkevare elcyklerne hovedsageligt yder 2 års batteri garanti med en minimums ydelse på batteriet.
Et par mærker tilbyder endda 3 års garanti på batteri ydelsen, og dermed vil et batteris levetid også let kunne komme op på de 3-5 år.
De mest avancerede batterier passer på sig selv, og forhandler kan ved problemer blot tilslutte batteriet til sin computer og udlæse batteriets tilstand og forbrugsmønster.

En væsentlig faktor omkring batteri holdbarhed, er dog at man fra start af har en batteri kapacitet der ikke er for lille, da man med et "for lille" batteri slider ekstra hårdt på batteriets levetid. Derfor vil det også typisk være de billige elcykler der har problemer, da de typisk har en mindre batteri kapacitet eller er i en dårlig kvalitet.
Med små batterier tømmes batteriet ofte, og står måske endda uopladet over lange perioder, hvilket ikke er optimalt.

Som forbruger er det derfor en god ide at oplade sit litium batteri ofte, frem for når det er kørt halvtomt, da det forlænger cellernes holdbarhed. (Uanset hvad man har betalt for det)

Man må selvfølgelig gerne lejlighedsvis køre sit batteri tomt, men det skal helst oplades igen efter brug, og så er det jo klar til næste gang man er på tur.....

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: DR Kontant om batterier

Indlæg af Vildkat » 30 apr 2014 07:42

Her er en link til kontant program:

http://www.dr.dk/tv/se/kontant/kontant-88

Himex syntes jeg dog at skal have en liille reklame:
http://www.himex.dk/side.asp?Id=78240

Fragt er gratis, men det koster vel lidt at sende batteriet til Himex, så skriver de, at det koster 249kr, hvis batteriet ikke kan repareres.
Det ser ud til at de har forskellige celler liggende på lager, og det kan jeg forestille mig er under 10 typer.
For miljøet syntes jeg at det er en god tanke, at ha muligheden for at leve tidforlænge sit batteri.

I udsendelsen bliver T-hansen(x-life), Dansk supermarked (SCO og nu Puch) og Harald Nyborg nævnt og alle 3 firmaer firma har købt elcykler fra Protanium, og fået det ønskede navn/brand på. Bilka'nyere Puch elcykel ved jeg ikke om det også en Protanium elcykel.

Det er selvfølgelig sælgerens pligt at fortælle køberen at elcyklen, at batteriet bliver slidt og alt efter håndtering af batteriet kan levetiden påvirket. Men forbrugeren var også lidt naive i udsendelsen. Batteri teknologien udvikles. I de ca 10 år er jeg gået fra et bly batteri på 42V/16Ah 11.3kg til 24V/10Ah og nu 36V/10Ah (omkring 3 kg).

Det kan sammenlignes med mobiltelefoner, man ser ikke nogen med NMT mobil telefoner med en batteri taske længere (Nu anvendes nettet til GSM, men alligevel :lol: ).

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: DR Kontant om batterier

Indlæg af Arvicola Terrestris » 30 apr 2014 07:47

Som så meget andet "nyt" skal vi mennesker først dumme os før vi indser detaljerne i den nye teknik, her er Kontant jo en god start.

Så nu er der kommet fokus på at det selvfølgelig ikke er ligegyldig hvem der har lavet batteriet.

Hvis batteriet er en "NoName" model så hold jer væk. Den er lavet og samlet i Kina af et firma det giver fanden i om det overhovedet holder en enkelt tur. Man kan dog være heldig, men det er nok de færreste der gider det lotteri.

Gå efter de batterier med grundig og uddybende dokumentation og en kendt batteri producent bag. F.eks. Panasonic, Sanyo osv. (brug google).

/Philip

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: DR Kontant om batterier

Indlæg af Terminator » 30 apr 2014 11:08

dk1 skrev: Desværre fortalte man ikke i udsendelsen hvad Himex udskiftede for de små 500kr. Var det en bagatel fejl de rettede ville det være en god reklame for dem og Kontant, men udskiftede de alle cellerne og/eller batteri elektronikken for reklamens værdi, er Kontant jo blevet "snøret".

.

Det er jo egentlig ligegyldigt, for alternativet var jo at købe et nyt batteri til 3000,- kr. Jeg gav selv 561,- kr incl. porto for at få lavet mit, et nyt ville koste over 4000,- kr. Kunne mit ikke rep. vidste jeg på forhånd, at det kun ville koste mig 249,- kr + porto at få dette konstateret, og nok ikke mere end 561,- kr incl. porto for at få det rep. Gennemskuelige priser oplyst på forhånd.... :D

At Himex ikke oplyser om hvad fabrikat der er elendige, er nok for ikke at få fingrene i klemme i en evt.retssag. Jeg er dog ikke i tvivl om det de fortæller!
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: DR Kontant om batterier

Indlæg af dk1 » 30 apr 2014 15:06

Det er vel ikke ligegyldigt hvis det ikke er en almindelig reparation de har lavet for Kontant, men har givet den ekstra service for at få god reklame.
Har hørt flere der har fået repareret hos Himex, som efter nogle måneder alligevel måtte købe et nyt batteri.

Alt kan laves, da det er et spørgsmål om pris. Man kan ikke skifte celler i et batteri for den pris, med mindre de benytter brugte celler.

Men det kommer meget an på om det er celler eller elektronikken i batteriet der har fejl, som tidligere nævnt.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: DR Kontant om batterier

Indlæg af Terminator » 30 apr 2014 15:50

Du kan da altid høre skidt om alle forretninger og alle typer rep! Jeg er én der er tilfreds. Jeg syntes du lyder lidt misundelig :mrgreen: :D

Jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle have lavet en simpel rep til kun 449,- kr... hvorfor ikke tro på dem?

Skulle mit batteri holde op med at virke igen efter nogle måneder, så er jeg jo nok 100% sikker på at jeg må ud og købe et nyt batteri. Men de 449,- kr er for mig givet RIGTIG godt ud, for jeg gav mit batteri en "chance". Og så vil jeg ikke ud og købe et i DK til 4500,- kr, men få et org. i Tyskland til kun 3000,- kr....

Skifte celler har en helt anden pris hos Himex, det ligges der da heller ikke skjul på på hjemmesiden.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: DR Kontant om batterier

Indlæg af dk1 » 30 apr 2014 16:09

Det jeg mener er at hvis Himex havde fortalt hvad de havde gjort ved de 2 batterier så ville der ikke være tvivl. Men ud fra hvad du siger, må det jo udelukkende have været BMS (elektronik styringen) de har pillet ved.

Det er fint nok med mig at de kan reparerer batterier, men syntes måske de får lige lovlig meget kredit i udsendelsen. Kunne være fint at høre andres erfaringer, da jeg godt kan regne ud at de kunder vi hører fra jo ikke er tilfredse med Himex reparationen.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: DR Kontant om batterier - ingen oplysningspligt om levetid..

Indlæg af dk1 » 30 apr 2014 18:50

Faldt lige over denne artikel som er lavet efterfølgende udsendelsen omkring batterier i Kontant.

http://nordjyske.dk/nyheder/nordjylland ... 31/46/1514

Her omtales også hvordan klagesager hos Forbrugerrådet er gået.

Om det så lyder som god service ikke at oplyse omkring levetid er så noget andet....

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: DR Kontant om batterier

Indlæg af Terminator » 30 apr 2014 19:29

dk1 skrev:Det jeg mener er at hvis Himex havde fortalt hvad de havde gjort ved de 2 batterier så ville der ikke være tvivl. Men ud fra hvad du siger, må det jo udelukkende have været BMS (elektronik styringen) de har pillet ved.

Det er fint nok med mig at de kan reparerer batterier, men syntes måske de får lige lovlig meget kredit i udsendelsen. Kunne være fint at høre andres erfaringer, da jeg godt kan regne ud at de kunder vi hører fra jo ikke er tilfredse med Himex reparationen.
De får vel den kredit der er nødvendig. Hvorfor rende rundt og spørge gud og hver mand ang. rep. af batterier? Da jeg skulle have kigget på mit batteri søgte jeg via Google på "rep af elcykel batterier" og Himex kom frem som den første. Så hvis Kontant har gjort det samme, er det vel godkendt at de kontakter dem? :D

Nu hører du så fra mig. Jeg er en tilfreds kunde ved Himex og holder deres rep. ikke skal du være den første der læser det her... Mit rep. batteri har 2 måneders jubilæum om 3 dage...hip hurra...... :P

Det er vel ikke nemt at forudsige hvor længe et batteri kan holde for det afhænger så af mange faktorer. Jeg kan bare konstatere at det IKKE er billigt at have el-cykel på lang sigt og det er der nok mange forhandlere der glemmer at fortælle kunderne. Nuvel cykler man kun 15 km et par gange om ugen er den nok billig i længden, men cykler man som mig over 11.000 km om året så er det sgu en stor udgift løbende. Og nu sælges el-cykler jo også som afløseren for en bil, så et snit på 50 km om dagen på en el-cykel, er måske meget normalt for dem som køber som en afløser. Trine på hendes blog har også nævnt noget om den store udgift (såvidt jeg husker).

Hyg dig.....
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Besvar