På 4 år er 36V systemer blevet mere udbredt, og batteri kapaciteten steget fra 240W (24V/10Ah) til 720W (36V/20Ah). Til en elcykel som anvendes til anhænger, havde jeg et ønske om 250W motor som 36V giver mig. Samtidig ville jeg også gerne have en længere rækkevide, så et batterivalg på 36V/10Ah giver mig 50-60km.
Mit valg fald på en Gepard elcykel (http://www.mybike-online.dk/)som opfylde mine krav. Den kostede lige under 7500kr, og derved er den 500kr billigere end nye Mustang model.
Vi fik to elcykler til 15.000kr med personligt tryk på, som er gratis at få på. Jeg valgte navnet Hellcat, hvilket passer fint i rækken af katte navne til mine cykler. Sådan ser dame modellen ud. Lygterne har egen batteri forsyning, og de er fra Basta. Forlygten har to lysdioder, som lyser vejen godt op. Batteriet er fra Phylion, og er ikke mærkbart større end Protanium batteri (til højre i billedet).
Batteriet koster 1900kr hvilket også giver en besparelse. Batteri kontakterne er godt beskyttet imod regn, og er placeret under et halvtag. Styreboxen er lidt specielt, ved at man tænder for motor på styret, og de laveste niveauer er lidt for langsomt til mig.
Hvordan er den som cykel? Den har en kraftig acceleration op til 15km/t, og man kan mærke at motoren er på 250W, herefter flader hurtigere ud i forhold til Mustang/X-life, så jeg ville nok mene at Mustangen controller er bedre sat op. Så er cyklen den første og eneste cykel som jeg har set, hvor håndbremsen sidder på højre side. Det kræver lidt tilvænning.
Konklusion: Jeg kunne godt ønske mig lidt bedre regulering af hastigheden, men samlet set i forhold til økonomi og anvendelse/rækkevide er den pengene værd. Kan kun anbefales
